Zakłady mięsne produkują produkty wegańskie!
Zakład przetwórstwa mięsnego i produkty wegańskie? Jak to razem połączyć? Firma Uzeniny Příbram jest pierwszym w Czechach przedsiębiorstwem, które pokazuje, że dieta wegańska nie jest już marginalnym stylem życia. Od tej chwili oferuje również swoim klientom wegańskie mięso mielone lub burgery. W ten sposób reaguje na rosnącą popularność alternatywnej żywności roślinnej w stosunku do konwencjonalnych produktów. Motywem włączenia ich do diety jest zdrowie, poszanowanie dla obciążonej planety czy zwierząt. Firmy wpisują się w ten trend. I choć Przybram stał się pionierem wśród zakładów przetwórstwa mięsnego, to czeskie mleczarnie również nie pozostają w tyle. Oferują one na przykład jogurty warzywne.
„Cieszymy się, że Zakłady Przetwórstwa Mięsnego Uzeniny Příbram są pierwszą jaskółką wśród firm mięsnych i postanowiły wprowadzić innowacje w swoim portfolio produktów. Jesteśmy przekonani, że inne firmy będą go naśladować” – powiedział Martin Ranninger, prezes Czeskiego Towarzystwa Wegańskiego. „Rosnąca gama produktów roślinnych i produkcja produktów roślinnych przez firmy, które do tej pory specjalizowały się wyłącznie w produkcji zwierzęcej, wskazują, że dla tych produktów wytworzył się rynek zbytu i jest to trend długoterminowy” – dodaje Martin Ranninger.
Na wegańskich burgerach się nie skończy
Zakłady Przetwórstwa Mięsnego Uzeniny Příbram weszły w tym roku na rynek produktów bardziej zrównoważonych. Na początek wprowadziły dwa produkty czysto roślinne: wegańskie burgery i wegańskie mięso mielone. Oba są dostępne w sieci Penny. „Chociaż jesteśmy w branży mięsnej od wielu lat i pokoleń, widzimy, że przyszłość produktów roślinnych zaczyna rosnąć i będziemy nadal starać się sprzedawać więcej tych smacznych produktów, zarówno wegańskich, jak i wegetariańskich. W najbliższej przyszłości klienci mogą spodziewać się wegańskich kiełbasek, paluszków na grill lub wegetariańskich odmian kiełbas miękkich, wszystko pod naszą marką Vegedelikates”– powiedziała Nikola Vlastníková, PR menedżer firmy.
Jogurty kokosowe
Podczas gdy Uzeniny Příbram są pionierem wśród zakładów przetwórstwa mięsnego, trend diety roślinnej jest również bardzo widoczny w dostępności alternatywnych produktów mlecznych. Czeskie mleczarnie opracowują własne produkty: w sklepach Tesco można kupić jogurty sojowe z czeskiej mleczarni Schreiber. Inna czeska firma, Dairy 4 Fun, która produkuje jogurty na bazie kokosu, prezentuje nową markę Vege 4 Fun dostępn w sieci od połowy czerwca.
„Naszym głównym celem jest poszerzenie na rynku wciąż dość ograniczonego wyboru produktów roślinnych. Odpowiadamy również na globalny trend rosnącego zainteresowania zdrowszym, bardziej świadomym i przyjaznym dla środowiska sposobem wybierania żywności”– wyjaśnia Milan Šír, biznes manager firmy Dairy 4 Fun.
O tym, że nowych produktów roślinnych nie kupują wyłącznie weganie i weganki, świadczą również reakcje ludzi w sieciach społecznościowych. „Zjedliśmy burgera, który bardzo smakował mojemu mężowi, a on mięsa nie odpuszcza” – mówi pani Alžběta na Facebooku. „To mięso mielone jest świetne, bez glutenu i soi, alergicy tacy jak ja, to docenią” – zachwala pan David.
Na wegańskiej fali wzwyż do 6,3 miliarda
Wartość rynkowa alternatyw dla mięsa przekracza obecnie 4,5 mld USD, a prognozy analityków sugerują, że wartość ta wzrośnie do 6,3 mld USD w ciągu najbliższych 3 lat. Rosnące zyski są generowane nie tylko przez wegańskie firmy i startupy. Duże korporacje mięsne lub mleczne także utrzymują się na fali wegańskiej. Trend, który od dawna jest widoczny za granicą, teraz zauważany jest również w Czechach