110 lat czeskiego lotnictwa. Jan Kašpar przeleciał z Pardubic do Pragi w 92 minuty
Słynny lot Pardubice – Velká Chuchle, który rozsławił Jana Kašpara, rozpoczął się w sobotę 13 maja 1911 r. o godz. 6.15. Samolot wylądował w Chuchli k. Pragi o 7.47 pokonując dystans 121 km na wysokości 800 metrów w 92 minuty. Ten lot jest uznawany za symboliczny początek czeskiego lotnictwa.
Pardubickie Samostatné směry w owym czasie napisały: „W sobotę rano, o godzinie 5 minut 19 inżynier Kašpar wzniósł się nad poligon, trzykrotnie przeleciał wokół lotniska na wysokości 50 m, wylądował gładko, aby przejrzeć maszynę, której jedno skrzydło było lekko odchylone. O godzinie 6 minut 13 po raz ostatni wystartował, przy cudownym napięciu publiczności trzy razy przeleciał nad lotniskiem, powoli wznosił się coraz wyżej, a o 6 minut 11 minut skierował się na Čivice, nad którymi był widziany o godzinie 6 minut 18 wygodnie lecąc z wiatrem. Wysokość 260 metrów. . (…) O godzinie 7 nadeszła wiadomość, że już dawno przeleciał nad Kolínem, przeleciał nad miastem jak piękny ptak i wkrótce zniknął z oczu zgromadzonej publiczności. (…) Po godzinie 7 minut 29 był nad Teatrem Narodowym. Inżynier Kašpar szczęśliwie wylądował w Chuchle o godzinie 7 minut 33″ (za stoplusjednicka.cz).
Jan Kašpar samolot JK Blériot, którym przeleciał z Pardubic do Pragi, podarował w 1913 roku Narodowemu Muzeum Techniki w Pradze. Można go tam oglądać do dzisiaj. W kolejnym roku ojciec czeskiej awiacji, jak mawiano o inżynierze Kašparze, odbył wiele lotów, niemniej jednak jeszcze przed pierwszą wojną światową z powodu trudnej sytuacji finansowej zakończył latanie i zajął się zarządzaniem rodzinnym majątkiem i biznesem.
Jan Kašpar (1883-1927)
Źródło zdjęć: Wikipedia