Czescy innowatorzy się porozumieli

„Skoncentrujemy się na obsłudze bezkontaktowej, automatyzacji i na mniejszych przedsiębiorcach” – uzgodnili przedstawiciele najbardziej innowacyjnych czeskich firm

Pomimo pandemii koronawirusa najbardziej innowacyjne firmy w Czechach mają duże plany na przyszły rok. Pandemia pokazała, jak ważna jest bezkontaktowa obsługa klienta czy automatyzacja. W internetowej dyskusji panelowej Zonky Innovation Talk uzgodnili to przedstawiciele firm, które zostały wyróżnione w konkursie Zonky Innovation Awards. Szefowie innowacyjnych usług również podzielili się swoimi planami na przyszłość.

Rohlík, Zásilkovna, HitHit czy Dotykačka. Wszystkie te firmy nie bały się wprowadzać innowacji nawet podczas pandemii koronawirusa. Rohlik.cz uruchomił usługi takie jak Suchý Rohlík lub Rohlík Bistro i zaczął importować z nieodkrytych jeszcze regionów, zaś Zásilkovna uruchomiła wydawanie paczek za pomocą AlzaBoxů. HitHit uruchomił platformę Antivir, aby wspierać mniejszych handlowców, a Dotykačka wymyśliła usługę Vyzvednisi.cz, która przynajmniej częściowo pozwalała funkcjonować niektórym firmom gastronomicznym.

Chociaż na pierwszy rzut oka te innowacje nie mają wiele wspólnego z sobą, pokazują jednak, czego wymaga nowoczesny klient od usług – szybkości, automatyzacji, niezawodności i w razie potrzeby, minimalnego kontaktu z personelem.

„Bardzo nas to popchnęło do przodu i pokazało, co ludzie preferują i czego naprawdę chcą” – powiedział Milan Šmíd, dyrektor marketingu grupy Packeta, do której należy również czeska Zásilkovna. Firma planuje w najbliższych tygodniach otworzyć własne punkty odbioru – tak zwane Z-Boxy, które uzupełnią liczbę już istniejących,  i nowych punktów AlzaBox. Według Šmída kolejnym działaniem będzie rozszerzenie usługi Mezi námi, która umożliwia wysyłanie przesyłek między osobami.

Innowację, którą paradoksalnie podsunęła pandemia, przygotowuje również supermarket internetowy Rohlik.cz. Podobnie jak w przypadku Zásilkovny jest to rozszerzenie istniejących usług. „Dla nas to łatwe – postaramy się przenieść to, co mamy najbardziej innowacyjnego, na inne rynki” – powiedział dyrektor handlowy firmy Rohlík, Olin Novák. „W tym roku czeka nas Austria i mocno wierzymy w Niemcy w przyszłym roku” – dodaje. Ponadto firma skoncentruje się na ulepszeniu nowo powstałej usługi Bistro Rohlík, która oferuje mocno mrożone posiłki z renomowanych restauracji z dowozem do domu.

Firma Bezrealitky, kierowana przez Hendrika Meyera, również wkracza na ścieżkę rozwijania bezdotykowego kontaktu z klientem. Chce przekształcić proces sprzedaży lub wynajmu mieszkania w proces w pełni zautomatyzowany, w którym oprócz sprawdzenia oferowanego obiektu klient nie będzie musiał być obecny fizycznie. „Chcemy skonfigurować cały proces tak, aby każdy mógł to zrobić samodzielnie i online” – komentuje jego dyrektor generalny.

Mali przedsiębiorcy i nauka maszynoznawstwa

Jeśli pandemia coś ujawniła, to to, że nie ma czegoś takiego jak mały biznes, uważa Aleš Burger z firmy HitHit. „Zignorowaliśmy mniejszy biznes, wszystko poniżej 50 tysięcy koron było dla nas za małe, ale teraz widzimy, że sensownym jest pomaganie właścicielom małych i kreatywnych firm. To, co stworzyliśmy na szybko i zaczęło świetnie działać, zaimplementujemy teraz w klasycznym HitHit” –  dodaje, opisując udany projekt Antivir.

Do mniejszych przedsiębiorców poprzez swoją usługę Dotykačka planuje dotrzeć Petr Menclík, dyrektor firmy. „Chcemy kontynuować usługę Vyzvednisi.cz, co oznacza cyfryzację tych najmniejszych przedsiębiorców” – wyjaśnia. Usługa PayU chce ponownie otworzyć się na małe firmy z sąsiedztwa. „Planujemy nawiązać do tego, co zrobiliśmy w tym roku u nas – udostępnić automatyczny proces zawierania umów SMB w segmencie małych klientów na Słowacji” – wyjaśnia Country Manager PayU, na Czechy, Słowację i Węgry, Barbora Tyllová.

Plany Heureky, która w tym roku wygrała w kategorii Czas wolny i udostępnione doświadczenie, obejmują naukę maszynoznawstwa i algorytmizacji. „Na przykład pracujemy nad automatycznym tłumaczeniem, aby węgierskiemu użytkownikowi pokazały się czeskie recenzje w języku węgierskim. Nasze plany obejmują również różne analizy tekstowe, które zamieniłyby setki recenzji w jedno ładne podsumowanie” – powiedział Tomáš Braverman w imieniu firmy Heureka.cz.

„Zonky Innovation Awards to konkurs, który nagradza usługi oszczędzające czas i pieniądze klientów oraz ogólnie poprawiające i upraszczające ich życie. Chcemy, aby o tych usługach mówiono więcej i żeby inspirowali się nimi inni. Innowacja oznacza przetrwanie, bez nich firmy umierają i nie posuwają się do przodu”– podsumowuje Stanislav Filipčík, CTO Zonka.

Do soutěže jsou zařazeny projekty a služby aktuálně nabízené v České republice. Výsledky letošního ročníku Zonky Innovation Awards: Inovace roku: Rohlik.cz, kategorie Přeprava lidí a věcí: Zásilkovna, kategorie Ubytování: Bezrealitky, kategorie Služby pro domácnost: Rohlik.cz, kategorie Volný čas a sdílená zkušenost: Heureka.cz, kategorie Správa financí a platební nástroje: PayU, kategorie P2P platformy: HitHit, kategorie Služby pro podnikatele: Dotykačka. Nováčkem v kategoriích je Český startup, na prvním místě se umístila služba City Safety.

Do konkursu zakwalifikowały się projekty i usługi obecnie oferowane w Czechach. Wyniki tegorocznych Zonky Innovation Awards: Innowacja roku: Rohlik.cz, kategoria Transport osób i rzeczy: Zásilkovna, kategoria Zakwaterowanie: Bezrealitky, kategoria Usługi dla domu: Rohlik.cz, kategoria Wypoczynek i udostępnione doświadczenie: Heureka.cz, kategoria Zarządzanie finansami i narzędzia płatnicze: PayU, kategoria platformy P2P: HitHit, kategoria Usługi biznesowe: Dotykačka. Nową kategorią jest Czeski Startup, usługa City Safety zajęła w nim pierwsze miejsce, na kolejnych uplasowały się Fondee i Stammgast.

Źródło:ZONKY