Rekordowa inwestycja czeskiej Tatry – ponad 7 mld CZK na rozwój
Tatra Trucks, najstarszy czeski producent samochodów ciężarowych, rozpoczyna największy program inwestycyjny od czasu transformacji gospodarczej. Łączna wartość planowanych nakładów przekracza 7,3 miliarda koron czeskich (ok. 1,25 mld zł).
Inwestycja ma na celu zwiększenie rocznej zdolności produkcyjnej z obecnych 1548 do 3000 pojazdów, modernizację infrastruktury fabrycznej oraz przekształcenie zakładów w Kopřivnicy w nowoczesny i bardziej zrównoważony kompleks przemysłowy.
– Naszym celem jest rozwój firmy w kierunku nowoczesnego producenta, który będzie w stanie odpowiedzieć na rosnące potrzeby rynku przy jednoczesnym spełnieniu standardów środowiskowych – powiedział Kristijan Fiket, dyrektor generalny Tatra Trucks a.s.
Struktura finansowania
Jak poinformował zarząd spółki, projekt inwestycyjny będzie finansowany z kilku źródeł:
- 3,3 miliarda CZK pochodzić ma z kredytów bankowych oraz środków własnych,
- 1,3 miliarda CZK stanowić będą dotacje państwowe przeznaczone na działania proekologiczne w spółce zależnej Tatra Metalurgie,
- 2,7 miliarda CZK firma planuje pozyskać w drodze podniesienia kapitału zakładowego w obu spółkach: Tatra Trucks i Tatra Metalurgie.
Zarząd firmy wystąpił już do rady nadzorczej z wnioskiem o zwołanie walnego zgromadzenia akcjonariuszy, podczas którego projekt uchwały o podwyższeniu kapitału ma zostać poddany pod głosowanie.
– Podwyższenie kapitału jest kluczowe dla utrzymania zdrowej struktury bilansowej i zabezpieczenia finansowania na rozwój po roku 2030 – wskazuje Daniel Bekeš, dyrektor finansowy Tatra Trucks. – Bez tego kroku dalsze inwestycje byłyby utrudnione przez zbyt wysoki poziom zadłużenia.
Nowe inwestycje, nowe możliwości
Zgodnie z planem zarządu, 4,9 miliarda CZK zostanie zainwestowane bezpośrednio w Tatra Trucks, natomiast 2,5 miliarda CZK ma trafić do Tatra Metalurgie, spółki zajmującej się odlewnictwem i obróbką metalu.
W ramach programu przewidziano:
- budowę nowej hali produkcyjnej i centralnego magazynu logistycznego,
- cyfryzację procesów zarządzania produkcją i łańcuchem dostaw,
- modernizację parku maszynowego,
- inwestycje w technologie niskoemisyjne.
W części środowiskowej inwestycje obejmą m.in. modernizację procesów w odlewni i kuźni, których celem jest zmniejszenie zużycia energii i emisji przemysłowych, a także poprawa efektywności produkcji komponentów stalowych.
Wzrost produkcji i rentowności
Według prognoz, do 2030 roku przychody spółki mają niemal się podwoić, a wskaźnik EBITDA wzrosnąć ponad trzykrotnie względem roku 2024.
Firma podkreśla, że zwiększenie mocy produkcyjnych pozwoli skrócić czas realizacji zamówień, zoptymalizować koszty operacyjne i lepiej wykorzystać potencjał eksportowy.
Wdrożenie nowoczesnych systemów informatycznych ma ograniczyć potrzebę ręcznego zarządzania danymi i usprawnić komunikację z partnerami biznesowymi.
Kontekst rynkowy
Tatra Trucks specjalizuje się w produkcji pojazdów ciężarowych z napędem na wszystkie koła – zarówno dla odbiorców cywilnych, jak i wojskowych. Po zakończonej w 2013 roku prywatyzacji i restrukturyzacji spółka z powodzeniem rozwija zamówienia eksportowe, m.in. na rynki azjatyckie, Bliskiego Wschodu i Afryki.
W ostatnich latach rośnie zapotrzebowanie na pojazdy specjalistyczne w sektorze obronnym, energetycznym i budowlanym. Tatra zamierza wykorzystać ten trend, inwestując w zwiększenie skali działania i unowocześnienie produktów.
Struktura właścicielska
Obecnie Tatra Trucks zatrudnia ponad 1800 osób. Kolejnych 500 pracowników pracuje w Tatra Metalurgie. Spółki należą do czeskich grup przemysłowych: Czechoslovak Group (holding przemysłowo-obronny) oraz Promet Group (grupa inżynieryjno-metalurgiczna).
Oprac. red. iCzechy.pl na podstawie komunikatu prasowego Tatra Trucks a.s.