czeskie winiety autostradowe

Czeskie winiety autostradowe – jak rozwiązać problematyczne sytuacje

Czeskie winiety autostradowe od pewnego czasu mają formę wyłącznie elektroniczną. Papierowe nalepki odeszły do lamusa. System został uruchomiony 1 grudnia 2020. Do połowy kwietnia 2021 sprzedano 2 335 264 winiet, z czego ponad 82% w e-sklepie operatora.

Prawie zawsze wprowadzanym nowościom towarzyszą nieoczekiwane wątpliwości i problemy. Te są najróżniejsze. Ktoś ma już e-winietę i zastanawia się teraz, jak ją przepisać na nowy samochód. U innej osoby pojawiły się trudności podczas zakupów i nie wie, jak je rozwiązać. Odpowiedzi na wiele pytań można znaleźć na stronie edalnice.cz (ma polską wersję językową) lub na profilach @edalnice na Facebooku i Twitterze. Jednak dla większej jasności przytaczamy kilka z najczęściej zadawanych pytań i odpowiadamy na nie. 

Pytanie nr 1: Czy elektroniczna opłata za przejazd autostradą jest ważna natychmiast po dokonaniu płatności? Jak ustalić faktyczny początek jej obowiązywania?

Jeśli wybierasz płatność za winietę kartą płatniczą, należność jest zwykle pobierana bezzwłocznie, a winieta elektroniczna jest po chwili zarejestrowana w ewidencji płatności. Jeśli jednak pojawi się jakikolwiek problem po stronie banku i płatność się opóźni, to e-winieta będzie ważna dopiero po kilkudziesięciu minutach. Nawet w sytuacji, gdy kupujesz ją z zaznaczeniem, że ma obowiązywać natychmiast. Faktyczny początek ważności winiety możesz sprawdzić na potwierdzeniu wpłaty, które zostanie wysłane do Ciebie e-mailem (patrz rysunek 1). Inny sposób sprawdzenia jest opisany w odpowiedzi na pytanie nr 2.

        
                        Rysunek 1. Potwierdzenie wpłaty z zaznaczonym początkiem ważności (w tym godz.)

 
Pytanie nr 2: Za winietę autostradową w sklepie internetowym zapłaciłem kartą, ale nie otrzymałem potwierdzenia. Czy mogę jechać?

Jeśli nie otrzymałeś potwierdzenia płatności pocztą elektroniczną, to jedynym możliwym sposobem sprawdzenia, czy opłacona e-winieta jest już aktywna, pozostaje wprowadzenie kodu kraju rejestracji pojazdu i numeru rejestracyjnego do formularza dostępnego na stronie edalnice.cz zwanego weryfikacją ważności  (Ověření platnosti, rysunek 2). Domyślnie płatność jest księgowana niemal natychmiast, jednak w przypadku problemów w banku cała operacja może się opóźnić. Po wpisaniu kodu kraju i numeru rejestracyjnego pojazdu system powinien potwierdzić, że winieta jest ważna i można jechać bez potwierdzenia mailowego. W innym przypadku Twoja płatność nie została jeszcze zarejestrowana i przy ewentualnej kontroli autostradowej pojawią się problemy. Uwaga! Niektóre sformułowania użyte w formularzu poniżej mogą budzić zastanowienie, niemniej jednak należy docenić to, że administratorzy systemu umożliwili użytkownikom korzystanie z polskojęzycznej wersji strony.  

            Rysunek 2. Formularz na stronie głównej edalnice.cz do weryfikacji ważności e-winiety
 
Pytanie nr 3: Jak zmienić początek ważności lub numer rejestracyjny w zakupionej e-winiecie?

Uwaga! Wszelkie zmiany dotyczące zakupionej e-winiety są możliwe tylko przed rozpoczęciem jej ważności. Po zakupie w sklepie internetowym edalnice.cz winiety, która ma obowiązywać natychmiast, nie można wprowadzać już żadnych zmian. Kupując e-winietę u dystrybutorów w stacjonarnym punkcie sprzedaży wszelkie zmiany można wprowadzić w tym samym miejscu do 15 minut po transakcji.

W przypadku zakupu e-winiety z odroczonym początkiem ważności, na przykład miesiąc od daty zakupu, można dokonać jednej zmiany numeru rejestracyjnego i jeden raz zmienić początek ważności. Oczywiście warunkiem jest to, że e-winieta jeszcze nie obowiązuje. Zmiany można dokonać na stronie edalnice.cz w sekcji “Zarządzanie winietą” (Rysunek 3). Przygotuj kod autoryzacyjny, który znajdziesz na potwierdzeniu płatności.

                          Rysunek 3. Zmiana początku ważności lub numeru rejestracyjnego
 
Pytanie nr 4: Kupiłem elektroniczną winietę na czeskie autostrady u dystrybutora i dopiero po pewnym czasie zauważyłem, że numer rejestracyjny został nieprawidłowo wpisany. Co dalej?

Zdecydowanie zaleca się sprawdzenie podczas zakupu poprawności danych. Warto poprosić osobę obsługującą kasę o umożliwienie weryfikacji danych na miejscu. Do 2001 roku na czeskich tablicach rejestracyjnych mogły pojawiać się znaki Q, G, O, W. Obecnie są one zabronione ze względu na łatwą zamienność np. litery O na cyfrę 0 lub litery G na C. Tym łatwiej o niezamierzony błąd w przypadku wprowadzania do systemu zagranicznych numerów rejestracyjnych. 

Rejestrację w systemie dyskwalifikują również literówki lub niewłaściwa kolejność znaków. Czym to grozi? Mandatem karnym do 20 000 koron czeskich w przypadku kontroli na drodze. Dlatego zawsze sprawdzaj otrzymane od operatora potwierdzenie wpłaty. Na wszelkie poprawki masz nie więcej niż 15 minut od zakupu. Później żadne zmiany nie będą możliwe.

Uwaga! Od 19 kwietnia 2021 operatorzy administratorzy systemu wprowadzili możliwość ubiegania się o zwrot pieniędzy za błędnie wprowadzone numery rejestracyjne pojazdu. Procedura na razie opisana jest w j. czeskim na stronie edalnice.cz w tym miejscu. W najbliższym czasie i my poświęcimy temu tematowi osobny tekst.

Pytanie nr 5: Sprzedaję z samochód z ważną opłatą autostradową. Czy mogę ją przenieść na nowe auto? 

Elektroniczny winieta jest powiązana z określoną tablicą rejestracyjną i pojazdem. Jeśli sprzedasz swój samochód, sprzedasz go wraz z elektroniczną opłatą autostradową. Zatem odpowiedź brzmi – nie, e-winiety nie można przenieść na inne auto.

Pytanie nr 6: Wygasł mój link do potwierdzenia zakupu grupowego. Jak uzyskać nowy link?

Jeśli przy płatności grupowej nie udało Ci się zarchiwizować otrzymanego e-maila z potwierdzeniem wpłaty dla poszczególnych pojazdów, administratorzy systemu, którymi są Państwowy Fundusz Infrastruktury Transportowej i przedsiębiorstwo państwowe CENDIS, z przyjemnością prześlą Ci go ponownie. Należy kontaktować się poprzez telefoniczną obsługą klienta pod numerem (+420) 222 266 757 lub wysłać maila na adres info@edalnice.cz.

Pytanie nr 7: Posiadam prawidłowo zakupioną i ważną winietę, ale niespodziewanie otrzymałem informację o anulowaniu zamówienia. Czy zatem ta winieta jest aktywna?

Mogłeś spotkać się z taką sytuacją i stosownym komunikatem w e-mailu , jeśli kilkakrotnie próbowałeś kupić e-winietę deklarując płatność z rachunku bankowego, ale nie wydałeś dyspozycji przelewu (na przykład próbowałeś kupić “na próbę” lub nie miałeś przy sobie danych karty kredytowej). Jeśli w końcu jedno ze złożonych przez Ciebie zamówień zostało zrealizowane i wniosłeś opłatę, to tym samym kupiłeś e-winietę. A co się stało z tymi niedokończonymi zamówieniami? Po upływie terminu płatności system je anulował i wysłał ​Ci informację o tym na podany adres e-mail. Bez obaw – jedno zamówienie zostało szczęśliwie zrealizowane, zatem winieta autostradowa pozostaje ważna. Na wszelki wypadek możesz sprawdzić, czy jest aktywna. Jak to zrobić? Odpowiedź w pytaniu nr 2.

Jeśli macie inne pytanie, nie wahajcie się je zadać. Wyślijcie je na adres info@edalnice.cz do administratorów systemu, którymi są Państwowy Fundusz Infrastruktury Transportowej i przedsiębiorstwo państwowe CENDIS. Najszybciej odpowiadają na Facebooku, ale na maile też reagują.

Zobacz również artykuł z 20 grudnia 2020: Czechy – elektroniczne winiety autostradowe. Zmienia się system opłat

Źródło:EDALNICE.CZ