180 lat temu pierwszy czeski parowiec Bohemia znalazł się w wodach Wełtawy

Pierwszy czeski parowiec o nazwie Bohemia, zbudowany dla angielskiego biznesmena Johna Andrewsa przez jego rodaka Josepha Johna Rustona, został zwodowany nad Wełtawą 180 lat temu, 1 maja 1841 roku o godz. 15.30.
 
Budowa parowca rozpoczęła się w improwizowanej stoczni w Karlínie w 1840 roku. W kolejnym roku parowiec został spuszczony w wody Wełtawy. Dwa tygodnie po zwodowaniu wyruszył w podróże testowe kursując między Libeňským jezem a Rohanským ostrovem zabierając na pokład wielu dziennikarzy i urzędników państwowych. Bohemia do napędu korzystała z dwucylindrowego silnika parowego o mocy 23 kW, miała ponad 37 metrów długości i ponad 8 metrów szerokości, mogła przewieźć 140 pasażerów i 10 członków załogi. 
 
Parowiec (po czesku parník) na ówczesne czasy stanowił prawdziwy cud techniki. Jego pierwszy rejs z Obříství (w pobliżu Mělníka) do Drezna trwał prawie 12 godzin i zakończył się dużym sukcesem. Niemieckie parowce miały większe zanurzenie i nie mogły w ogóle pływać ze względu na niski poziom wody w tym czasie. Natomiast pusta Bohemia zanurzała się w wodnej toni na 0,38 m, a z pasażerami 0,46 m, co było bardzo ważne dla żeglugi przez płytkie koryto Wełtawy i Łaby. Później z tych regularnych rejsów na parowcu korzystało wiele sławnych osób, w tym między innymi Hans Christian Andersen.
 
W swoim czasie Bohemia była dużym i solidnym parowcem, ozdobionym posrebrzanym drewnianym posągiem czeskiego lwa na dziobie. Po 15 latach Bohemia została wycofana z użytkowania, ale jej serce w postaci silnika parowego działa do dnia dzisiejszego w parowcu Diesbar żeglującym między Miśnią i Bad Schandau.