Koleje Czeskie

Koleje Czeskie podnoszą standard pociągów CityElefant

Trwa modernizacja jednostek CityElefant, która zapewni pasażerom więcej usług i wygodniejszą podróż. W zmodernizowanych pociągach łatwiej będzie ładować telefony komórkowe i laptopy lub łączyć się z Internetem za pośrednictwem pokładowej sieci Wi-Fi.

„Zawarliśmy umowę z zamawiającymi nasze usługi, stolicą Pragą i Województwem Środkowoczeskim, dotyczącą ulepszenia praskich jednostek CityElefant i rozszerzenie usług na pokładzie” – mówi Jakub Goliáš, dyrektor Regionalnego Centrum Handlowego Českých drah (Kolei Czeskich) w Pradze, dodając: „We wszystkich wagonach będą dodatkowe gniazda 230 V służące do zasilania elektroniki pasażerów, takiej jak telefony komórkowe, laptopy czy tablety. W przedziale 1 klasy nowe gniazdo znajdzie się przy każdym siedzeniu, w klasie 2 będzie mniej więcej jedno gniazdo na dwa siedzenia”. Na dolnym poziomie nowe gniazda 230 V są umieszczone na ścianach między oknami, a na górnym piętrze na listwach półek bagażowych. W 9 pociągach tego typu już je zainstalowano. 

„Kolejną nowością w CityElefant będzie pokładowa sieć Wi-Fi, która ułatwi pasażerom dostęp do Internetu. Pierwsza jednostka jest już wyposażona w routery Wi-Fi, a instalacja w innych będzie trwała przez cały rok, aby nie ograniczać dostępności tych zestawów, które są bardzo intensywnie używane w dni powszednie”– wyjaśnia Jakub Goliáš.

Podczas gdy gniazdka elektryczne są instalowane na zamówienie Pragi i Środkowych Czech w maksymalnie 70 praskich jednostkach, czyli łącznie 210 wagonach, w pokładowe Wi-Fi mają być w ciągu roku wyposażone wszystkie CityElefanty, łącznie z tymi, które jeżdżą w północnych Morawach na liniach z Ostrawy do Opawy, Hawierzowa , Czeskiego Cieszyna, Trzyńca i Mostów koło Jabłonkowa. Ogółem są to 82 zestawy (246 wagonów).

Koleje Czeskie przeprowadzają też inne ulepszenia w tych pociągach podnosząc jakość podróży. Są to np. modyfikacje drzwi, w których wewnętrzne przyciski sterujące przenoszone są z ościeżnicy bezpośrednio na skrzydła drzwi i są uzupełnione o funkcję preselekcji. Pozwala to pasażerom na wybór otwarcia drzwi przed zatrzymaniem się pociągu i przyspiesza wsiadanie i wysiadanie pasażerów. Instalowane są również nowe zewnętrzne wyświetlacze informacyjne w technologii LED. W ramach tzw. modernizacji wymieniane są wykładziny podłogowe lub naprawia się i wymienia tapicerkę siedzeń. Stopniowo wprowadzany jest system pomiaru zużycia energii elektrycznej, a w najbliższych latach pociągi otrzymają najnowocześniejszy system bezpieczeństwa ETCS.

České dráhy (Koleje Czeskie) korzystają obecnie z 82 piętrowych bezbarierowych pojazdów CityElefant. 70 pociągów obsługuje zajezdnię praską na liniach praskiego transportu zintegrowanego, a 12 pociągów zajezdnię Bohumín na połączeniach w Województwie Morawsko-Śląskim. Łącznie jednostki o długości 79 metrów i 155 ton zapewniają 310 miejsc siedzących (w tym 23 miejsca w I klasie, co stanowi 7% pojemności) i 330 miejsc stojących, mają maksymalną prędkość 140 km/h i moc 2000 kW. Pojazdy CityElefant pokonują rocznie około 13 milionów kilometrów.