Czeski e-commerce

CzechTrade udostępnił eksporterom bezpłatne usługi

Usługi o wartości ponad 12,5 miliona koron (ok. 2,125 mln zł) wyświadczyła Agencja CzechTrade czeskim firmom podczas pandemii koronawirusa. Z bezpłatnych 750 indywidualnych usług eksportowych skorzystało 350 małych i średnich firm. CzechTrade udostępnił tymczasowe, bezpłatne usługi po konsultacji z Ministerstwem Przemysłu i Handlu (MPO), aby pomóc eksporterom wkrtce po ogłoszeniu stanu wyjątkowego.

CzechTrade wsparł również przedsiębiorców poprzez internetowe wydarzenia edukacyjne i obsługę zapytań w Centrum Klienta. Wszystko po to, aby maksymalnie ułatwić biznes krajowym eksporterom, również przy użyciu nowoczesnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych.

„Firmy potwierdzają, że wsparcie państwa dla sukcesu eksportowego jest bardzo ważne, ponieważ otwiera drzwi. Globalna pandemia koronawirusa pokazała również bardziej niż dotychczas, że konieczne jest szybkie i operacyjne reagowanie na zmieniające się warunki” – powiedział wicepremier i minister przemysłu i handlu Karel Havlíček, dodając: „Pracownicy zagranicznych biur CzechTrade nawet w czasie pandemii pomagali czeskim eksporterom w znalezieniu potencjalnych odbiorców, łączyli z nimi nasze firmy, po prostu robili wszystko, aby jak najlepiej wykorzystać zidentyfikowane możliwości biznesowe dla krajowych przedsiębiorców. I jest rzeczą oczywistą, że nadal będą to robić”.

„Sytuacja związana z zakażeniami COVID-19 często zwiększała popyt na czeską produkcję. Należy to natychmiast wykorzystać. Cieszę się, że mogliśmy na przykład pomóc Włochom, które potrzebowały maseczek, 20 krajowych dostawców wykazało zainteresowanie i udało nam się nawiązać współpracę” – powiedziała Martina Tauberová, wiceminister przemysłu i handlu ds. UE i handlu zagranicznego, i dodała: „Rzecz dotyczy nie tylko osobistych środków ochrony. Na przykład 11 czeskich firm zareagowało na zamówienie na wyposażenie wnętrz do Belgii, a dziewięć z naszych firm wyraziło zainteresowanie spawaniem ram do drabin wykonanych z profili aluminiowych, również w Belgii. Indyjski producent szukał dostawcy silników elektrycznych do napędzania swoich pojazdów elektrycznych, do tej pory połączyliśmy go z czterema firmami z Czech”.

Kwarantanna związana z koronawirusem wpłynęła również na wydarzenia edukacyjne. Na to CzechTrade zareagował szybko specjalną platformą online. „Zainteresowani będą teraz otrzymywać niezbędną wiedzę i informacje od naszych zagranicznych pracowników bez konieczności wychodzenia z biura lub z domu za pośrednictwem komputera podłączonego do Internetu.

W online seminariach szkoleniowych bierze udział znacznie więcej osób, niż byłoby to fizycznie możliwe, są one również o wiele bardziej interaktywne” – powiedział dyrektor generalny CzechTrade Radomil Doležal, i nadmienił: „Na realizowane w tej chwili wydarzenia i na te, które są planowane wkrótce, zarejestrowało się 1 280 uczestników. W maju edukacja eksportowa koncentrowała się na gospodarce i możliwościach czeskich firm w Meksyku, możliwościach eksportowych do Niemiec, ale także na zrównoważonym designie, innowacyjnych materiałach i ich stosowaniu zgodnie z zasadami gospodarki o obiegu zamkniętym”.

Przedsiębiorstwom pomaga także Centrum Obsługi Eksportu, tj. wspólny projekt Ministerstwa Przemysłu i Handlu, CzechTrade i Ministerstwa Spraw Zagranicznych. W kwietniu tego roku liczba zapytań dotyczących koronawirusa wzrosła o ponad 20% w porównaniu do tego samego okresu 2019 r. Firmy zaczęły szukać nowych rynków zbytu dla istniejących lub nowych produktów, były zainteresowane eksportem produktów, które już nasyciły rynek w Czechach, na przykład w zakresie szycia i dostaw maseczek, różnego wyposażenia ochronnego, dezynfekcji itp.

Teraz odezwały się kolejne firmy, które zdecydowały się skorzystać z bezpłatnych usług CzechTrade. W ostatnim czasie na przykład przedsiębiorcy zainteresowani eksportem syropów owocowych lub szukający klientów i dystrybutorów galanterii skórzanej. Ludzie zwracają się również z zapytaniami do Centrum Obsługi Eksportu o aktualne warunki podróży pracowników do Hiszpanii, Słowacji i innych krajów. CzechTrade prowadzi także portal informacyjny dla przedsiębiorców Businessinfo.cz. W kontekście pandemii koronawirusa publikuje i regularnie aktualizuje najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi.

Jak widać ​​dzięki pomocy Ministerstwa Przemysłu i Handlu oraz jego Agencji CzechTrade czeskim eksporterom udaje się na bieżąco zawierać umowy, a chęć eksportu podczas światowej pandemii koronawirusa nie zmniejszyła się, wręcz przeciwnie. Same firmy o tym mówią. Na przykład producent okien plastikowych i aluminiowych podczas Meeting Point CzechTrade, który jest regularnym wydarzeniem konsultacyjnym wsparcia dla eksporterów, negocjował certyfikację okien do Australii i jest teraz przed ostatecznym podpisaniem pierwszego zamówienia na okna. „Nawiązałem kontakt z normalną osobą, która ma w głowie wszystko poukładane. Porozumieliśmy się z technicznego punktu widzenia, biznesowo i po ludzku”.

„Mam nadzieję, że zaczniemy współpracę z kolejnym klientem, którego nam poleciliście” – opisuje współpracę właściciel firmy DYNAL, Martin Sklenář. Zaś w Rumunii Agencji  w ramach bezpłatnej pomocy dla Lasów Wojskowych i Mienia RCz (VLS) udało się zrealizować audyt rynku potencjalnych partnerów handlowych. „Dostarczone informacje są dla nas bezcenne. Współpraca przebiegła na profesjonalnym poziomie i bardzo ją doceniamy” – powiedział Jiří Horák, kierownik ds. handlu VLS. W Belgii udało się znaleźć klienta dla firmy Linia, a ich maseczki są już w drodze do aptek i sklepów.

Pandemia koronawirusa pokazała, że ​​digitalizacja i innowacje odgrywają bardzo ważną rolę w zarządzaniu kryzysowym. W Czechach mają one duży potencjał, wyniki transferu technologii powinny być oczywiście wykorzystane  w okresie po koronawirusie. Ważne jest również, aby skoncentrować eksport na wartości dodanej, w momencie kiedy wiadomo, że Republika Czeska może być inspirującym krajem na przyszłość, nie tylko jeśli chodzi o  projekty technologiczne.

Źródło:CzechTrade