Praga ma betoniarnie

Praga ma betoniarnie w centrum miasta. Korzysta ekologia

Praga od wielu lat jest zatłoczona z powodu nadmiernego ruchu pojazdów. Problemem dla stolicy są nie tylko auta osobowe, ale przede wszystkim ciężarówki. Intensywne w ostatnich latach budownictwo infrastrukturalne i komunikacyjne jest obecnie zastępowane głównie przez budowę apartamentowców i biurowców. 

Ponadto trwają przygotowania do rozpoczęcia znaczących projektów miejskich, takich jak nowa linia metra D, przebudowa mostów Libeňského i Hlávková, przedłużenie śródmiejskiej obwodnicy, droga ekspresowa na lotnisko Václava Havla w Ruzyni  i wiele innych. Tych obiektów nie można wybudować bez podstawowego materiału budowlanego, jakim jest beton.


Ekologicznie i z szacunkiem
do mieszkańców

Beton produkowany w wytwórniach trafia na plac budowy dzięki specjalistycznym samochodom, tzw. betonomieszarkom. Jako materiał budowlany, beton ma to do siebie, że czas jego urabialności jest krótki. Dlatego wytwornie betonu z konieczności powstają jak najbliżej budów. Co ciekawe, Praga ma dwie betoniarnie w środku miasta – w przeszłości Rohanský ostrov i Libeň postawiono w bliskim sąsiedztwie ścisłego centrum. Zlokalizowanie ich na brzegu Wełtawy nie było przypadkowe. Podobnie jak w wielu zagranicznych metropoliach główny składnik betonu – kruszywo (piasek i żwir), dostarcza się do wytwórni statkami towarowymi.

Jedna barka transportuje taką samą ilość kruszyw, co 33 ciężarówki. Rocznie, dzięki przemyślanej lokalizacji praskich betoniarni, ogranicza się przejazd ponad 10.000 samochodów ciężarowych. Obciążałyby one dodatkowo ruch w już i tak zatłoczonej stolicy przy okazji emitując jeszcze więcej szkodliwych substancji, takich jak dwutlenek węgla, tlenki siarki, azotu, czy związki ołowiu. 

Ciężarówki na przepełnionych ulicach Pragi.

Budowy w centrum miasta – zredukowano tysiące zbytecznych przejazdów 

Wiele właśnie realizowanych w stolicy inwestycji  jest zaopatrywanych w beton z wytwórni położonych nad Wełtawą. Przykładem może budowa nowego budynku Najwyższej Izby Kontroli, budynków mieszkalnych Nová Pergamenka (oba w Holešovicach), budynków mieszkalnych Palmovka, Ďáblice i Vackov lub przebudowa korytarza kolejowego Hostivař – Hlavní nádraží.

 

Ocenia się, że w ciągu ostatnich 15 lat ograniczono przejazd przez Pragę ponad 250.000 ciężarówek. Wszystko za sprawą takiej, a nie innej lokalizacji dwóch betoniarni należących do firmy TBG METROSTAV s.r.o. Gdyby działały w innych miejscach, to ruchliwe praskie drogi spotkałaby codzienna zapaść. Już teraz dzielnice miasta na północ od centrum (Libeň, Ďáblice, Holešovice, Hloubětín), a zwłaszcza ulica V Holešovičkách, są zalane ciężarówkami podążającymi z kruszywem do innych betoniarni. Dodatkowo uliczne korki skutecznie zasilają betonomieszarki zdążające z betonem z obrzeży stolicy do centrum.

 


Logistyka miejska – przyszłość transportu towarowego w miastach

Wełtawa to swego rodzaju wodna autostrada towarowa aż do samego centrum Pragi. W Paryżu nad Sekwaną znajduje się dziewięć nowoczesnych wytwórni betonu i wiele innych miejsc do załadunku usuwanej ziemi, odpadów budowlanych i komunalnych lub dostawy towarów do sklepów i punktów usługowych. W Pradze są dwie betoniarnie u brzegów rzeki. Według niektórych planów i opracowań kompleksowy system logistyki miejskiej, zainicjowany przez Dyrekcję Dróg Wodnych, mógłby znacząco odciążyć praski transport drogowy. Projekt ten, we współpracy z przedstawicielami stolicy, mógłby w znaczący sposób przyczynić się do usprawnienia transportu towarowego w metropolii, podobnie jak ma to miejsce w Paryżu oraz w innych miastach europejskich.

Praga ma betoniarnie
Betoniarnia w Paryżu zaopatrywana Sekwaną przez barki

Betoniarnie powinny stanowić istotną część planowania urbanistycznego. Ich lokalizacja każdego dnia wpływa na jakość życia tysięcy prażan. W większości nieświadomych tego, że Praga ma betoniarnie w pobliżu centrum, a konsolidacja przewozów w ich mieście zapewnia większą płynność ruchu drogowego i znaczną redukcję emisji spalin.

 

Praga ma betoniarnie