Na EUROPEJSKIM STOLE niezwykłe kieliszki. Każdy symbolizuje państwo członkowskie UE

Produkcja szkła zdecydowanie należy do wspólnego i wciąż żywego dziedzictwa kulturowego Europy. W krajach Unii Europejskiej nadal istnieją zakłady, które wytwarzają szkło formowane ręcznie, stale doskonalące kunszt artystyczny przekazywany z pokolenia na pokolenie. Republika Czeska wyróżnia się wielością rzemieślniczych hut i warsztatów szklarskich oraz zróżnicowaniem technik produkcji szkła. Tylko na terenie obecnego Kraju Libereckiego działa kilkaset firm. Dlatego uzasadnione jest promowanie czeskich tradycji szklarskich przy okazji prezydencji Republiki Czeskiej w Radzie Unii Europejskiej w 2022 roku. Tematem przewodnim prezentacji tradycji szklarskich są kieliszki jako alegoria przyjaźni i komunikacji, podstawowych wartości, na których opiera się Unia Europejska. Ponadto czy istnieje lepszy materiał, który symbolizowałby Unię Europejską, niż szkło? Twardy i delikatny jednocześnie?

Już w 2020 roku, w czasie kryzysu spowodowanego pandemią, artystka sztuki szklarskiej i projektantka Mária Burešová (*1951) stworzyła 27 podwójnych zestawów kieliszków symbolizujących państwa członkowskie Unii Europejskiej. Opierając się na indywidualnych odczuciach nadała swemu dziełu wyjątkowy charakter. Każdy zestaw składa się z kieliszka do wina i kieliszka do szampana. Kiedy artystka przedstawiła swoje dzieło autorowi tego tekstu, opracował on koncepcję wystawy, którą zaprezentował Davidowi Pastvie, menedżerowi projektu Dolina Kryształowa (Crystal Valley) Kraju Libereckiego. David Pastva zwrócił się następnie do poszczególnych producentów szkła, którzy podjęli się wykonania zamówienia. Produkcja odbywała się na przełomie 2021 i 2022 roku. W realizacji projektu aktywnie uczestniczyło również Muzeum Szkła i Biżuterii w Jabloncu nad Nisou.

Koncepcja wystawy STÓŁ EUROPEJSKI nie powstała na konkretne zlecenie, ale zrodziła się spontanicznie. Być może dlatego w jej realizację bezinteresownie zaangażowały się dziesiątki osób. Powstała wyjątkowa kolekcja. Prezydencja Republiki Czeskiej w Radzie Unii Europejskiej 2022 zakończy się z upływem roku, ale kieliszki inspirowane krajami członkowskimi pozostaną trwałym dowodem nie tylko kreatywności projektantki, ale także niezwykłego kunsztu mistrzów sztuki szklarskiej z północnych Czech. 

PhDr. Petr Nový, kurator projektu
Muzeum Szkła i Biżuterii w Jabloncu nad Nisou

Galeria zdjęć dostępna po kliknięciu linku do strony https://www.msb-jablonec.cz/aktuality/sklari-ze-severu-cech-vytvorili-kolekci-cisi-pro-evropu

O autorce projektu

Maria Burešová (* 1951, Petersburg), artystka sztuki szklarskiej i projektantka. Kształciła się w Średniej Szkole Grafiki w Petersburgu na kierunku grafika przemysłowa (1966–70), na Wyższej Szkole Sztuki Przemysłowej im. Wiery Muchiny w Petersburgu (1970–71) i na Wyższej Szkole Rzemiosła Artystycznego w Pradze, na kierunku szkło artystyczne (prof. Stanislav Libenský, 1971–76). Przed 1990 rokiem współpracowała z koncernem szklarskim Crystalex Nový Bor, od 1994 roku z hutą szkła w Nižborze, od 2002 roku ze Szkłem Železnobrodskim w Železnym Brodzie. Tworzyła głównie projekty zestawów do napojów. Później współpracowała również z hutą szkła Moser. Poświęca się także malarstwu i tworzeniu rzeźb z topionego szkła. Jej prace znajdują się w prywatnych kolekcjach w USA, Japonii, Niemczech, Danii, Zjednoczonych Emiratach Arabskich i Szwajcarii, w siedzibie UNESCO w Paryżu
 i w Muzeum Sztuki Dekoracyjnej w Pradze.

 O autorze koncepcji wystawy

PhDr. Petr Nový (*1973, Jablonec nad Nisou), główny kurator w Muzeum Szkła i Biżuterii w Jabloncu nad Nisou i redaktor naczelny czasopisma Sklář a keramik (Szklarz i modelarz ceramiki) skupia się na historii i współczesności szkła i biżuterii. Oprócz kilku wystaw stałych przygotował dziesiątki wystaw w Czechach i za granicą oraz wydał szereg książek, katalogów wystaw i tekstów naukowych. Przygotował również kilka projektów „pod klucz” dla Czeskich Centrów i Ministerstwa Spraw Zagranicznych Republiki Czeskiej. Prowadził wykłady na temat czeskiego szkła i biżuterii nie tylko w wielu krajach Europy, ale także w USA, Kanadzie, Japonii, Korei Południowej, Chinach i Federacji Rosyjskiej. Jest laureatem Nagrody Czeskiego Towarzystwa Szklarskiego za 2015 rok.

Austria Inspiracja: Alpy – Technologia: szkło hutnicze

Belgia – Inspiracja: Atomium – Technologia: szkło hutnicze

Bułgaria – Inspiracja: olejek różany – Technologia: szkło hutnicze

Chorwacja – Inspiracja: odpoczynek – Technologia: szkło hutnicze

Cypr – Inspiracja: wino Commandaria – Technologia: szkło hutnicze

Czechy – Inspiracja: kryształ – Technologia: szkło hutnicze

Dania – Inspiracja: kominy okrętowe – Technologia: szkło hutnicze

Estonia – Inspiracja: morze – Technologia: szkło hutnicze

Finlandia – Inspiracja: jeziora – Technologia: szkło hutnicze

Francja – Inspiracja: tradycje – Technologia: szkło hutnicze

Grecja – Inspiracja: amfora – Technologia: szkło hutnicze

Hiszpania – Inspiracja: wielokulturowość – Technologia: szkło hutnicze

Holandia – Inspiracja: tulipan – Technologia: szkło hutnicze

Irlandia – Inspiracja: czterolistna koniczyna – Technologia: szkło hutnicze

Litwa – Inspiracja: folklor – Technologia: szkło hutnicze

Luksemburg – Inspiracja: maszyny górnicze – Technologia: szkło hutnicze

Łotwa – Inspiracja: bursztyn – Technologia: szkło hutnicze

Malta – Inspiracja: odwaga – Technologia: szkło hutnicze

Niemcy – Inspiracja: dobrobyt – Technologia: szkło hutnicze, szlif

Polska – Inspiracja: duma – Technologia: szkło hutnicze

Portugalia – Inspiracja: latarnia morska – Technologia: szkło hutnicze

Rumunia – Inspiracja: snycerstwo – Technologia: szkło hutnicze

Słowacja – Inspiracja: Tatry – Technologia: szkło hutnicze

Słowenia – Inspiracja: słoneczny blask – Technologia: szkło hutnicze

Szwecja – Inspiracja: zorza polarna – Technologia: szkło hutnicze

Węgry – Inspiracja: kultura ludowa – Technologia: szkło hutnicze

Włochy – Inspiracja: winnica – Technologia: szkło hutnicze