URBIS SMART CITY FAIR

W Europie przeważają elektroniczne formy płatności. Czesi są jednymi z liderów płatności zbliżeniowych

Podczas pandemii koronawirusa Europejczycy zaczęli preferować płatności bezgotówkowe. W badaniu zatytułowanym „Czy COVID-19 wpłynął na zwyczaje zakupowe Europejczyków?” potwierdziło to prawie 80% uczestników. Badanie dla grupy EVO w siedmiu krajach Europy przeprowadził Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia. Partnerem tego badania w Czechach była grupa Visa.

Pandemia przyspieszyła zmiany nawyków zakupowych i płatniczych, które są widoczne od kilku lat. Jeśli chodzi o zakupy w tradycyjnych sklepach, płacenie gotówką i kartą cieszą się wśród Czechów podobną popularnością. Zagłosowało na nie 95% respondentów, ale już teraz inaczej widzą oni przyszłość swoich płatności.

Około 22% ankietowanych spodziewa się, że po zakończeniu pandemii częściej będzie płacić kartą, a tylko 8% planuje rzadziej korzystać z tej opcji. W kwestii płacenia gotówką tendencja jest odwrotna. Tylko 11% planuje częstsze płatności gotówkowe, a około dwa razy więcej deklarowało stopniową rezygnację z tej opcji. Z badania wynika również, że podczas pandemii najbardziej brakuje Czechom podróży (47%), wizyt w restauracjach (37%) i wydarzeń kulturalnych (35%).

„Zmiana w sposobie płacenia, której ludzie są gotowi dokonać, ma potencjalnie ogromne znaczenie dla nas wszystkich, a zwłaszcza dla sprzedawców. Czesi chcą częściej płacić kartą lub zbliżeniowo w małych sklepach i placówkach. Są nawet w stanie wydać w tym przypadku więcej niż przy płatnościach gotówką. Jedna czwarta osób twierdzi, że tym samym zostawiłaby więcej pieniędzy w restauracjach, kawiarniach, piekarniach i sklepach spożywczych” – komentuje Kateřina Štěrbová, prezes EVO Payments w Czechach, dodając: „Nie postrzegamy już możliwości wyboru metody płatniczej jako czegoś niezwykłego, ale jako absolutny standard. Zapewnienie klientom komfortowych, niezawodnych i bezpiecznych usług to nie tylko zadanie dla nas, w EVO, ale także wielka szansa dla handlowców, którzy mogą rozwinąć swój biznes i zarobić więcej”.

„Okazuje się też, że Czesi są w niektórych obszarach bardziej konserwatywni niż inni Europejczycy. Chociaż jesteśmy liderami płatności zbliżeniowych, częściej korzystamy z kart. Nie używamy jeszcze zbyt wielu smartwatchy czy opcji płatności z użyciem telefonu i nawet tego nie planujemy, jak powiedziała nam w ankiecie prawie jedna trzecia respondentów” – uzupełnia Kateřina Štěrbová.

Jak pandemia wpłynęła na zwyczaje zakupowe Czechów?

W wyniku ograniczeń pandemicznych i zamknięcia sklepów stacjonarnych, Czesi zaczęli robić więcej zakupów online, a 71% spośród nich płaciło przez Internet kartą. Znacznie częściej korzystają z gotówki przy odbiorze w punktach lub bezpośrednio u kuriera. W tym przypadku 60% płaci kartą lub gotówką, i są to opcje stosowane naprzemiennie.

Inne zmiany w płatnościach można zauważyć w sklepach stacjonarnych. 69% ankietowanych spodziewa się robić w nich zakupy tak często, jak przed pandemią. Tylko 15% planuje częstsze wizyty. 11% nadal chce płacić gotówką w sklepach stacjonarnych.

Postawy konsumentów wobec płatności w innych krajach europejskich

Nowe nawyki klientów widoczne są i w innych krajach Europy. „Płatności bezgotówkowe to dla Europejczyków już nie tylko kwestia wygody, ale i konieczność. Ponad 80%. płatności Visa w sklepach na naszym kontynencie to obecnie płatności zbliżeniowe. Cieszymy się, że wspólnie z naszymi partnerami możemy pomóc małym europejskim firmom dostosować się do nowych preferencji klientów i umożliwić im płacenie w najwygodniejszy dla nich sposób” – mówi Petr Polák, Country Manager Visa na Czechy.

Pod względem preferowanych metod płatności i zachowań zakupowych, badanie ujawniło trzy główne segmenty konsumenckie. Największą grupę, stanowiącą około połowy badanych Europejczyków, można określić jako naprzemienne metody płatności – klienci płacą zarówno gotówką, jak i elektronicznie. Okoliczności pandemii skłoniły ich do częstszych zakupów online. Drugi segment (31% respondentów) to płatnicy zbliżeniowi. Preferują metody płatności elektronicznych i większość z nich uważa, że ​​w przyszłości zwyciężą płatności cyfrowe. Najmniejszy segment (21% europejskich respondentów) jest zorientowany na transakcje gotówkowe.

„Szeroka dostępność nowoczesnych metod płatności zapewnianych przez EVO, umożliwiła Europejczykom lepsze radzenie sobie z restrykcjami i ograniczeniami podczas pandemii COVID-19. Europejscy klienci czuli, że dzięki zbliżeniowym metodom płatności, które zmniejszają ryzyko przeniesienia wirusa, mogą robić zakupy bezpiecznie. Wierzę, że zmiany widoczne w naszych nawykach zakupowych są nieodwracalne. Łatwo przyzwyczajamy się do rzeczy wygodnych, dlatego ciężko pracujemy nad tym, aby elektroniczne instrumenty płatnicze stawały się coraz lepiej dostępne” – informuje Darren Wilson, prezes EVO Payments International, odpowiedzialny za rynek europejski.

Przedstawiciele wszystkich trzech segmentów twierdzą, że po zakończeniu pandemii chcą częściej robić zakupy w sklepach stacjonarnych. Możliwość płacenia kartą to jeden z czynników zachęcających klientów do bardziej regularnego odwiedzania lokalnych sklepów spożywczych, piekarni, barów i restauracji.

Wyniki ankiety można pobrać pod adresami:

www.revopayments.cz/pruzkum
www.monetaplatebnisluzby.cz/pruzkum

EVO Payments dostarcza nowoczesne rozwiązania płatnicze dla wszystkich rodzajów klientów ー od małych przedsiębiorstw i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, poprzez duże firmy i korporacje, aż po instytucje publiczne. W Czechach oferuje swoje usługi pod dwoma markami, które powstały w ramach partnerstwa strategicznego z największymi grupami finansowymi działającymi na lokalnym rynku: MMB Payment Services (www.monetaplatebnisluzby.cz) z MONETA Money Bank, oraz REVO (www.revopayments.cz) z Raiffeisenbank.

O EVO Payments Inc.

EVO Payments Inc. (NASDAQ: EVOP) jest wiodącym dostawcą technologii i usług płatniczych dostępnych w ponad 150 walutach na ponad 50 rynkach na całym świecie. Oferuje szereg innowacyjnych, niezawodnych i bezpiecznych rozwiązań płatniczych dla firm, od małych i średnich przedsiębiorstw po międzynarodowe korporacje i organizacje. Jako w pełni zintegrowany procesor płatności, EVO dostarcza konkurencyjnych rozwiązań, które wspierają rozwój biznesu, zwiększają lojalność klientów oraz podnoszą poziom bezpieczeństwa przetwarzanych danych.

Tłumaczenie z j. czeskiego: Jerzy Bernat